Όταν απολαμβάνουμε το κλασσικό πρωϊνό και το απογευματινό μας καφεδάκι, το μόνο που σκεπτόμαστε είναι τι είδος καφέ θα διαλέξουμε. Θα πιούμε Ελληνικό? Εσπρεσάκι? Ή το φραπέ με πάγο? Δεν ξέρουμε όμως τι κρύβεται πίσω το φιγουράτο φλυτζάνι και το ποτήρι μας..
Τώρα τελευταία έχει ευαισθητοποιηθεί ο κόσμος και ψάχνει όλο και περισσότερο την προέλευση και την ποιότητα των προϊόντων που καταναλώνει. Ο Τζορτζ Κλούνεϊ βέβαια, πληρώνεται κάποια εκατομμύρια για να μας πείσει ότι οι γυναίκες τον προτιμούν λόγω του συγκεκριμένου καφέ που πίνει και της πολυτελούς συσκευασίας του.
Κανένας όμως δεν μιλάει για το το τι κρύβεται πίσω από όλα αυτά. Χιλιάδες εργάτες κάθε μέρα και πολλές φορές οικογένειες ολόκληρες στην Αφρική και την Λατινική Αμερική, συλλέγουν κόκκο – κόκκο τον καφέ με εξευτελιστικό μεροκάματο και ιδιαίτερα για τα παιδιά. Τα κάνουν μάλιστα να αισθάνονται και υπερήφανα που δουλεύουν τόσο πολύ και μπορεί να δείτε ένα 12χρονο παιδί να κουβαλάει όλη την ημέρα απίστευτες ποσότητες και βάρος που δεν θα μπορούσε να το κάνει ένας ενήλικας στην Ευρώπη.
Το μεροκάματο των εργαζομένων στην Αφρική και την Λατινική Αμερική, είναι λιγότερο από 10 ευρώ. Κανονικά η νομοθεσία τους απαγορεύει την εργασία σε παιδιά κάτω από δεκατεσσάρων ετών, αλλά λόγω φτώχειας, πολλοί είναι οι γονείς που παρακαλάνε να πάρουν και τα παιδιά τους να δουλέψουν μαζί για να αυξηθεί το οικογενειακό εισόδημα. Τα παιδιά είναι θύματα της φτώχειας σε πολλές χώρες, όπως ο μικρός Ουάνγκ που κάθε μέρα περπατάει 4,5 χιλιόμετρα με κομμάτια πάγου στα μαλλιά του για να πάει στο σχολείο, ελπίζοντας σε καλύτερες ημέρες.
Όταν εμείς αγοράζουμε καφέ στις πολυτελείς συσκευασίες, θα πρέπει να ξέρουμε ότι η τιμή του ξεκινάει αφάνταστα χαμηλή και αυξάνεται από μεσάζοντα σε μεσάζοντα, με αποτέλεσμα να ακριβοπληρώνουμε τον καφέ που κάποτε στα καφενεία ήταν ένα είδος απόλαυσης για τους μη έχοντες. Υπάρχει και η άποψη που λένε ότι ο καφές δείχνει τον χαρακτήρα μας, αλλά αυτό δεν ξέρουμε αν όντως ισχύει..
Περισσότερο κέρδος βγαίνει από το καβούρδισμα του καφέ. Μάλλον υπερκέρδος, γιατί οι απλοί κόκκοι καφέ, μετατρέπονται στην τελική μορφή και ονομασία. Το ακατέργαστο προϊόν του καφέ είναι ο πράσινος, που μετατρέπεται στις διάφορες ποικιλίες καφέ και σαν μεγαλύτερη χώρα στις εξαγωγές θεωρείται η Βραζιλία. Οι κόκκοι που συλλέγονται στις φυτείες της πωλούνται εκεί για 2,30 ευρώ το κιλό και οι εξαγωγείς τον πουλάνε για 5,28 ευρώ το κιλό. Η προσαύξηση δηλαδή είναι περισσότερο από 100%.
Η πολυεθνική και μεγαλύτερη στον τομέα της εταιρεία Nestlé, ήταν η πρώτη που καθιέρωσε τον καφέ σε κάψουλες αλουμινίου και ποτέ δεν θα φανταζόταν κάποιος, ότι αυτό το είδος καφέ θα ερχόταν πρώτο σε κατανάλωση παγκοσμίως. Η Nespresso που είναι κάτω από την ομπρέλλα των εταιριών της Nestlé, θεωρείται ίσως λόγω της πετυχημένης διαφήμισης της, η πιο αναγνωρίσιμη εταιρεία στις κάψουλες με ετήσιο τζίρο 4 δισεκατομμύρια ευρώ. Η τιμή πώλησης είναι αρκετά τσουχτερή, αν σκεφτούμε ότι η κάθε κάψουλα που περιέχει μόλις 5,2 γραμμάρια καφέ στοιχίζει 35 σεντς περίπου, ποσό που αντιστοιχεί γύρω στα 65 ευρώ το κιλό.
Αυτοί που έκαναν την διαφορά ως προς την προώθηση του καφέ σαν είδος καθημερινής ανάγκης αλλά και πολυτέλειας, είναι η εταιρεία Starbucks. Καθιέρωσε τον καφέ στα χάρτινα κυπελλάκια που γράφουν το όνομα της φίρμας και έτσι αυτοδιαφημίζονται, αλλά και ο καταναλωτής αισθάνεται ότι υπάρχει εγγύηση όταν κρατάει ένα κύπελλο με αυτό το όνομα. Τώρα τελευταία υπάρχουν και υγιεινά ροφήματα στις παραπάνω καφετέριες με λίγες θερμίδες και χαμηλά λιπαρά.
Όλο και περισσότεροι άνθρωποι είναι στο δρόμο κρατώντας ένα χάρτινο κύπελλο με καφέ και αυτό είναι γιατί η κοινωνία κινείται με γρήγορους ρυθμούς. Η νέα γενιά καταναλωτών, είναι αυτοί που πάνε στην καφετέρια με το λάπτοπ και πίνουν τον καφέ τους δουλεύοντας, ή κάνοντας ένα κλικ στην μηχανή καφέ στο σπίτι τους, χωρίς να υπολογίζουν την δοσολογία και το παλιό περίφημο καϊμάκι..
Αφήστε μια απάντηση